“De Turkse zorgsector staat op een hoog niveau, maar er kan nog veel toegevoegde waarde geleverd worden”, zegt Erik Seemann van Ergotron. Hij is een van de sprekers op het webinar over kansen in de Turkse zorgsector.
Ergotron is sinds 2017 actief op de Turkse markt als leverancier van ergonomische hulpmiddelen, werkplekinrichting, medische trolleys en ondersteunende producten voor medische IT. De ervaring van Erik Seemann als ‘senior channel manager Middle East and Africa’ is dat ziekenhuizen in Turkije op het hoogste niveau van de wereldwijde HIMSS-standaard zitten “Hun patiëntinformatiesystemen, het zogenoemde hospital information system, hebben vaak een hoger HIMSS-level dan ziekenhuizen in West-Europa of Amerika. Dat doet Turkije goed”
Lokale partijen
In Turkije werkt Ergotron met lokale partijen samen. “Wij leveren niet rechtstreeks, maar werken met dealers die onze producten verkopen en in de ziekenhuizen aan de man brengen.” Als de markt daarom vraagt, zou Ergotron wel een lokale vestiging kunnen openen, denkt Seemann. “Wij zijn wel met een paar partners aan het kijken hoe we onze positie op de Turkse healthcare markt verder kunnen verstevigen.”
De economische situatie in Turkije speelt daarbij wel een grote rol. “De economische sector staat onder druk door de torenhoge inflaties. Het feit dat wij een Amerikaans bedrijf zijn en in dollars verkopen, heeft gevolgen voor onze concurrentiepositie in de Turkse gezondheidsmarkt.”
Rechten en plichten
Seemann is al meer dan een decennium als verantwoordelijk voor het opbouwen van netwerken in deze regio’s. “Het allergrootste belang is dat je zakendoet met een partner die weet wat er komt kijken bij het importeren van producten. En dat je hele goede afspraken maakt over leveringsvoorwaarden. Je moet duidelijk van tevoren overleggen wat de wederzijdse rechten en plichten zijn.”
Zaken als invoerrechten, HS-codes en certificeringen moeten allemaal goed geregeld zijn. “Dat is nog wel eens lastig”, zegt Seemann. “En taal is dan soms een issue. Je hebt dus een partner nodig die zowel goed Engels als Turks spreekt.”
Betalingsvoorwaarden
Daarom is het volgens Seemann in de communicatieproces belangrijk om echt goed door te vragen of de afspraken duidelijk zijn. “Zeg nooit: ‘snap je het?’ Dan leg je het bij de ander. Vraag altijd: Ben ik duidelijk met wat ik bedoel.” Ook duidelijkheid over betalingsvoorwaarden is essentieel, zegt Seemann. “Zorg dat je dit heel goed afspreekt. Het is belangrijk om elkaar te vertrouwen, maar goede afspraken zijn altijd noodzakelijk.”
Veel vooruitgang
Turkije is een land waar enorm veel mogelijkheden liggen, volgens Seemann. “Ik ben er zeker van dat Turkije op redelijk korte termijn veel vooruitgang gaat maken. Er worden nieuwe ziekenhuizen gebouwd, er komen nieuwe universiteitsziekenhuizen en het land maakt grote stappen met elektronische patiëntendossiers.”
Turkije staat daarom voor Ergotron hoog op het lijstje. In Europa ziet Ergotron de grootste groei niet zozeer in landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk, waar het bedrijf al een sterke positie heeft. “Onze groeiverwachtingen kunnen we heel goed invullen in Turkije.”
Inschrijven voor ‘Opportunities in the Healthcare Sector – Türkiye and the Netherlands’ kan via deze link. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. De voertaal is Engels.